V minulých dnech byl konečně vypuštěn datadisk ke hře Call of Duty, který nese podtitul United Offensive. A co Vás na dvou našlápnutých CD čeká? Jsou to tři nepříliš dlouhé zato ale akcí přímo napěchované kampaně, každá z prostředí jiného národa bojujícího na frontách WW2. Začátek Vás zanese do Ardenských lesů, kde se budete nemalou měrou (postřílíte tak půlku divize Wermachtu :) podílet na odražení mohutné německé protiofenzívy. Poté nastoupíte coby zadní střelec do bombardéru B-17 (tady prozměnu pocucháte asi 1/3 stíhacích letounů Luftwafe), abyste po nouzovém seskoku padákem pomáhali místním partyzánům s jejich diverzní akcí a následně si vyzkoušeli roli příslušníka jednotky SAS při infiltraci pobřežní pevnosti na Sicílii. Poslední, nejdelší a asi i nejrozmanitější kampaň Vás přenese na ruskou frontu, kde si užijete jak boje proti nepříteli tváří v tvář, tak tankové bitvy u Kursku. Na datadisk mé oblíbené hry a hry, která na konci roku 2003 sbírala od renomovaných herních portálů a časopisů jedno ocenění za druhým, jsem se opravdu těšil. Zvlášť po zjištění, že na něm nepracuje nikdo jiný než studio Gray Matter, tvůrci geniálního Return To Castle Wolfenstain. A asi i proto jsem prožíval v průběhu první kampaně rozčarování, za které mohla největší měrou opravdu slabá umělá inteligence nepřátel tak i na první pohled zřejmá naskriptovanost levelů. Jistěže můžete namítnout, že naskriptovaný byl již celý původní CoD, ale tak jako je to nyní do očí bijící v první kampani datadisku , tak to nepamatuji u žádné úrovně původního Call of Duty. Opět jste vedeni jak stádečko ovcí úzkým koridorem ohraničeným zdí, ohradou, ostnatým drátem, minovým polem a nebo prostě tak, že jakmile se vzdálíte na krok z vývojáři předpokládané trasy, tak BUM v ardenském lese Vás bez milosti smete dělostřelecká podpora. Nedostatečnou umělou inteligenci vývojáři nahrazují počtem valících se nepřátel a předem naskriprovanými situacemi z nichž mě vadí nejvíce ty, které generují nekonečný počet nepřátel. Znáte to, vystřílíte postupně celou nepřátelskou obranou pozici, ale prostě než se dostanete za bod, který je předem určen, tak na místa mrtvých donekonečna nastupují noví a noví nepřátelé a můžete je třeba střílet dokud vám nedojde munice. Opravdu po teprve nedávném dohrání FAR CRY je inteligence počítačem řízených paňduláků na bodu mrazu. Ale při jejich počtu si zase nedovedu dost dobře představit počítač, který by ty masivní bitevní scény rozumně rozpohyboval. Nicméně po první kampani začnou být nové mise již rozmanitější a ona naskriptovanost přestane být toliko do očí řvoucí. Podle mého názoru se s přibývajícím herním časem hra samotná neustále zlepšuje, až po velmi zábavné a efektní poslední mise za ruskou stranu. Když už jsme u toho herního času, tak nám toho bohužel CoD:UO zase tak moc nenabízí. Nějakých 6-8 hodin hraní není rozhodně tolik, kolik bych si toho představoval za 1.299,- Kč, což je za datadisk opravdu nekřesťanská cena. Zcela jistě nemá cenu tuto hru hrát na nejlehčí obtížnosti, jinak se tím proklikáte až nezdravě rychle. Snad za to bude stát alespoň multiplayerová část hry, kterou musím teprve důkladně prozkoumat. Vylepšení doznalo grafické zpracování především díky použití nového částicového systému pro speciální efekty výbuchů, ohňů a kouře (posoudit kvalitu můžete ze screenshotů, ale v pohybu to vypadá o dost lépe). Dalšího vylepšení se dočkaly některé modely zbraní, především pak německá útočná puška MP-44 a optika odstřelovacích pušek. Jinak ostatní herní prostředí a modely vojáků mi připadají téměř totožné s původním CoD. Ale od datadisku nelze očekávat přepracování celé hry, že?! K ozvučení se nemá smysl nijak zvlášť vyjadřovat, protože je jednoduše řečeno o5 dokonalé a skvěle podkresluje válečnou atmosféru během celého hraní datadisku. Rozšíření se samozřejmě dočkal i zbrojní arzenál. Britové i Rusové dostali konečně svojí pistol Tokarev TT33 resp. revolver Webley Mk IV a tak už nemusí běhat s německou resp. americkou výzbrojí u opasku ;). Zajímavějšími kousky ve hře ale jsou samonabíjecí pušky Gewehr43 na německé straně (jistěže si tuto skvělou zbraň brzy ukořistíte :) a Tokarev SVT-40 na straně ruské. Jedná se o velmi podobné zbraně a jakby teké ne, když se němci nechali při konstrukci Gewehru43 značně inspirovat na ruské frontě ukořistěným Tokarevem. Já osobně jsem nejvíce zvědavý na jejich sílu v multiplayeru. Dále přibyl u Gray Matters asi velmi populární plamenomet, na který jsem se opravdu těšil, abych byl nakonec velmi zklamán jak jeho zpracováním, tak jeho velmi chabým použitím v CoD:UO. Nejenže mi jeho ztvárnění v dnes již stařičkém RTCW přišlo o 100% lepší, ale navíc v celém datadisku na něj narazíte asi 3x a při jeho sebrání méte „střeliva“ do něj asi tolik, jako když si chcete připálit cigaretu. Dále pak přibyl do arzenálu velmi pěkně zpracovaný dalekohled, s jehož pomocí můžete (ba přímo v některých místech musíte) přivolávat na nepřátelská dobře krytá a opevněná postavení dělostřeleckou podporu. Jestliže mám ze sebe vysoukat nějaké závěrečné hodnocení, tak singleplayer CoD:UO je pořád velmi zábavná hra i přes mnou popsané nemalé výtky. Herní doba cca 7 hodin je na datadisk sice dostačující, ale osobně mi to přijde za ty peníze málo. Původní CoD nebyl o moc delší, jenže ke spuštění datadisku zase potřebujete mít nainstalovaný i ten a opatchovaný na verzi 1.4 a tak mi opravdu připadá těch 1.299,- Kč dost přemrštěných. Válečná atmosféra je znovu perfektní (nejlepší jakou jsem zatím v počítačové hře zažil) a v některých misích si připadáte jako v seriálu Band of Brothers. Umělá inteligence je ale slabá (ve srovnání s FAR CRY přímo ubohá). Grafické zpracování i na dnešní dobu nadprůměrné, hlavně díky částicovému systému, speciálním efektům a při extra nastavení také velmi ostrým a detailním texturám (Doom3 by textury mohl závidět). Ozvučení bezchybné. Hratelnost je na vysoké úrovni oproti třeba Doomu 3, který jsem dohrával už jen proto, abych to měl za sebou a to „díky“ nudnému téměř neměnnému stereotypnímu prostředí vesmírné základny, skvělé prostředí pekla bylo totiž smrsknuto jen na jediný level (ale to patří už do jiného článku :).
Při vyjádření v procentech, které nemám příliš v lásce, by singlepayer CoD:UO dostal nějakých stále velmi pěkných 78%. Ale asi jsem čekal o trochu víc. |